Webinar: HEMIRehApp – Innovatieve VR-tool voor de diagnostiek en revalidatie van spatiaal neglect
Werk je als zorgverlener in Vlaanderen of Nederland met patiënten die last hebben van spatiaal neglect? Ben je op zoek naar manieren om diagnostiek en revalidatie te verbeteren? Dan is dit webinar iets voor jou! Tijdens ons webinar maak je kennis met HEMIRehApp, een immersive VR-tool die een dubbele rol vervult: zowel diagnostiek als revalidatie voor neglect. Leer hoe HEMIRehApp werkt en ontdek hoe je kunt bijdragen aan de validatie van deze innovatieve VR-tool, die ontwikkeld werd aan de KU Leuven
Wanneer?
🗓️ Dinsdag 10 december 2024
🕗 20:00 – 20:45 uur
💻 Via ZOOM
Voor wie?
Dit webinar is speciaal bedoeld voor zorgverleners in Vlaanderen en Nederland die werken met neglectpatiënten.
Waarom deelnemen?
• Ontdek hoe HEMIRehApp de diagnostiek en revalidatie van spatiaal neglect kan verbeteren.
• Krijg inzicht in het wetenschappelijke protocol van de validatiestudie.
• Stel vragen en bespreek mogelijkheden om deel te nemen aan de studie.
Inschrijven?
Registreer je via de link: https://lnkd.in/ei53BksE
Bent u geïnteresseerd in HEMIRehApp?
We willen onderzoeken of er voldoende interesse is vanuit de klinische praktijk voor HEMIRehAPP. Hierbij is uw steun en goedkeuring van onschatbare waarde. Uw steun betuigen betekent niet dat u zich tot iets verbindt.
U kan uw interesse kenbaar maken via https://forms.office.com/e/kTbAkdv6HT
HEMIRehApp is een virtueel spel voor patiënten met hemispatiaal neglect. Patiënten met hemispatiaal neglect ervaren problemen om hun aandacht te richten naar één zijde van de ruimte als gevolg van hersenschade.
HEMIRehApp biedt:
- Een precieze meting van ruimtelijke aandacht voor diverse locaties in het visueel veld.
HEMIRehApp meet ruimtelijke aandacht in een groot gebied voor dynamische gebeurtenissen. Dit meet aandacht op een manier dat dicht aanleunt bij hoe wij aandacht gebruiken in ons dagelijks leven.
- Een engagerende multisensorische en op-maat-gemaakte training voor hemispatiaal neglect.
De resultaten van de meting worden gebruikt om de training aan te passen aan de individuele patiënt.
Hoe werd HEMIRehApp ontworpen?
Een KU Leuven team van onderzoekers ontwierp HEMIRehApp op basis van diverse wetenschappelijke principes. Deze principes werden gecombineerd in een nieuwe VR training voor het oefenen van ruimtelijke en volgehouden aandacht.
Omdat wij evidence-based practice erg belangrijk vinden zijn wij actief bezig om HEMIRehApp te valideren en verder te ontwikkelen. Wij hebben al aangetoond dat:
- HEMIRehApp veilig en toegankelijk is voor patiënten met een beroerte.
HEMIRehApp induceert geen misselijkheid of andere fysieke ongemakken (beter gekend als “cybersickness”). Patiënten zijn positief over hun gebruikservaring. De app werd dan ook specifiek ontwikkeld voor patiënten met een beroerte, rekening houdend met typische beperkingen zoals hemiparese.
Onze inspanning om een patiënt-vriendelijk instrument te ontwikkelen werden dan ook erkend door de Dutch Society for Simulation in Healthcare.
- HEMIRehApp meting is accuraat.
De HEMIRehApp meting van ruimtelijke aandacht kan problemen identificeren dat niet door conventionele instrumenten gedetecteerd worden.
- HEMIRehApp training werkt motiverend.
Diverse spelelementen maken de training voor patiënten leuker.
- Ruimtelijke training is effectiever dan niet-ruimtelijke training in VR.
Patiënten leren beter hun aandacht verspreiden overheen de ruimte in de VR omgeving na onze VR training dan wanneer zij niet ruimtelijk gestimuleerd worden in VR. Deze resultaten ondersteunen een belangrijk therapeutisch principe van HEMIRehApp.
Wilt u meer weten over ons onderzoek?
Wij publiceerden reeds diverse artikelen over HEMIRehApp:
- Huygelier, H., Van den Abeele, V., van Ee, R., & Gillebert, C.R. (2024). The efficacy and feasibility of an immersive virtual reality game to train spatial attention orientation after stroke: a stage 2 report. Journal of Neuropsychology. (OSF)
- Huygelier, H., Schraepen, B., Lafosse, B., Vaes, N., Schillebeeckx, F., Michiels, K., Note, E., Vanden Abeele, V., van Ee, R., & Gillebert, C.R. (2020). An immersive virtual reality game to train spatial attention orientation after stroke: a feasibility study. Applied Neuropsychology: Adult. (DOI)
- Huygelier, H., Schraepen, B., van Ee, R., Vanden Abeele, V., & Gillebert, C.R. (2019). Acceptance of immersive head-mounted virtual reality in older adults. Scientific Reports, 9, 4519. (PDF)
Onze eerste validatie en effectiviteitsstudie worden momenteel voorbereid ter publicatie:
- Huygelier, H., Tuts, N., Michiels, K., Note, E., Schillebeeckx, F., Tournoy, J., Vanden Abeele, V., van Ee, R., & Gillebert, C.R. (under review). The efficacy and feasibility of an immersive virtual reality game to train spatial attention orientation after stroke: a stage 2 report.